CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, January 3, 2011

APLIKASI E-LEARNING DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DI SEKOLAH-SEKOLAH MALAYSIA

Artikel 3

Cadangan Pelaksanaan Pada Senario Masa Kini

Oleh
JAYA KUMAR C. KORAN
Pasukan Projek Rintis Sekolah Bestari
Bahagian Teknologi Pendidikan,
Kementerian Pendidikan Malaysia

Sinopsis

Kertas ini meninjau tentang aplikasi 'e-learning' dalam pengajaran dan
pembelajaran di sekolah-sekolah Malaysia. Kertas ini bermula dengan
memberikan definisi tentang 'e-learning' serta perbandingan antara
pembelajaran tradisional dan pembelajaran 'e -learning'. la memberikan
rasional kenapa 'e-learning' perlu dilaksanakan. Secepat mungkin di
sekolah-sekolah di Malaysia. Empat faktor utama yang perl u
dipertimbangkan sewaktu memilih dan menilai bahan 'e-learning' juga
disentuh. Cabaran dalam pelaksanaan 'e-learning' dan strategi
pelaksanaannya di dalam bilik darjah turut juga dibincang. Sebagai
kesimpulan, kertas ini mencadangkan beberapa sumber bahan 'e-learning'
yang dapat digunakan di semua sekolah di Malaysia.
 
Objektif

Objektif kertas ini adalah seperti berikut:
  • Meninjau sejauh manakah 'e-learning' dapat diaplikasikan di sekolah-sekolah di Malaysia dalam keadaan infrastruktur telekomunikasi, perkakasan dan perisian yang sedia ada
  • Memberi cadangan cara penilaian bahan pengajaran dan pembelajaran ‘e-learning' yang ada di pasaran
  • Membincangkan beberapa strategi pelaksanaan di dalam bilik darjah
Pengenalan

            Agenda IT Kebangsaan (National IT Agenda, NITA) telab dilancarkan pada Disember 1996 oleh 'National IT Council' (NITC) yang dipengerusikan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad. NITA memberikan garispanduan bagaimana teknologi maklumat dan komunikasi (information and communication technology, ICT) dapat digunakan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju selaras dengan Wawasan 2020 (NITC, 2001). Salah satu inisiatif awal NITC adalah untuk mewujudkan 'Multimedia Super Corridor, MSC’ bagi mencapai agenda IT kebangsaan.

Beberapa strategi telah dirancang oleh pihak NITC untuk membawa Malaysia ke era globilisasi dalam abad ke 21 ini. Lima bidang utama yang telah dikenalpasti untuk diberi tumpuan khas adalah 'E-Community', ‘E-Public services', ‘E-Learning’,‘E-Economy' dan 'E-Sovereignty'.

Kementerian Pendidikan Malaysia dan sektor swasta dipertanggungjawabkan untuk menjayakan agenda 'e-learning' kebangsaan.

Apakah itu 'e-learning’?

Definisi 'e-learning' ini seringkali berubah-ubah selaras dengan kemajuan teknologi pada masa kini. la juga seringkali disalah tafsirkan dalam iklan-iklan promosi pendidikan. Bagaimanapun secara umumnya, 'e-learning' adalah sebarang pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN, WAN atau Internet) untuk penyampaian isi kandungan, interaksi ataupun pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV interaktif dan CD-ROM adalah sebahagian dari media elektronik yang dimaksudkan di dalarn kategori ini. Pengajaran belch disampaikan secara
'synchronously' (pada waktu yang sama) ataupun 'asynchronously' (pada waktu yang berbeza). Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan melalui media ini mempunyai teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video. Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk 'discussion group' dan bantuan profesional isi pelajaran secara dalam talian (‘on-line’ ) (Learnframe, 2001).

Bagaimanapun fokus kertas ini hanya kepada bahan pengajaran dan pembelajaran 'e-learning' yang boleh disampaikan melalui Internet, Intranet atau CD-ROM yang mempunyai ciri-ciri multimedia (teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video) dan mempunyai kemudahan untuk 'discussion group' serta membolehkan bimbingan dijalankan dalam talian ('on-line').

Apakah perbezaan antara pembelajaran tradisional dan 'e-learning’?

Di dalam sebarang bentuk pembelajaran, kejayaannya banyak bergantung kepada usaha guru dan juga pelajar. Bagaimana pun untuk tujuan perbandingan diberikan perbezaan antara pembelajaran 'tradisional' dan 'e-learning'.

Di dalam kelas 'tradisional', guru dianggap sebagai pendita di atas pentas. Guru dianggap sebagai orang yang serba tahu dan ditugaskan untuk menyalurkan ilmu pengetahuan beliau kepada pelajarnya. Sebarang perancangan pada kebiasaannya adalah berpusatkan guru.

Di dalam pembelajaran 'e-learning' fokus utamanya adalah pelajar. Pelajar perlu berdikari pada masa-masa tertentu dan bertanggungjawab untuk pembelajarannya. Suasana pembelajaran 'e-learning' akan 'memaksa' pelajar memainkan peranan yang lebih aktif dalam pembelajarannya. Pelajar membuat perancangan dan mencari bahan atau maklumat dengan daya usaha, dan inisiatif sendiri.

Kenapakah 'e-learning' perlu digunakan di sekolah-sekolah di Malaysia?

'E-learning' membolehkan pembelajaran kendiri dilaksanakan dengan lebih berkesan. Pelajar boleh memilih masa, kandungan serta hala tuju pernbelajaran mereka. Pelajar juga berpeluang belajar tajuk yang susah berulang kali sehingga pemahaman dicapai. Mereka juga dapat belajar di dalam suasana yang 'selamat' tanpa merasa malu untuk bertanya. Pertanyaan juga boleh dibuat di dalam talian. Perbincangan kumpulan yang lebih terancang dan teratur juga boleh dicapai dengan menggunakan teknologi yang sedia ada. 'E-learning' yang diuruskan dengan baik dapat menyimpan rekod pembelajaran yang berkesan dan sistematik untuk rujukan pelajar dan juga untuk guru,
mentor atau fasilitator.

Bahan pengajaran dan pembelajaran 'e-learning' yang dirancang dan disediakan secara profesional dan baik akan menggunakan ciri-ciri multimedia untuk menyampaikan isi pelajaran dengan berkesan dan menarik.

Segelintir pelajar-pelajar sekolah di Malaysia sudah mula menggunakan Internetsebagai sumber maklumat yang penting. Mereka juga sudah didedahkan kepada bahan ‘e-learning' yang ada di pasaran tempatan. Ada juga pelajar yang sudah mula mencari penyelesaian kepada masalah yang dihadapi oleh mereka melalui rakan sebaya di dalam chat groups' atau 'bulletin boards'. (Alam Pendidikan Bulletin Board, 2001; Tan, 2001).

Dengan ciri-ciri menarik yang ada pada 'e-learning' serta minat pelajar terhadap fungsi-fungsi di dalam Internet, maka sudah tiba masanya ianya digunakan dengan meluas untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran. Tambahan pula kejayaan agenda 'e-learning' kebangsaan banyak bergantung kepada pelaksanaan ICT di selolah. Jika pelajar dapat dibimbing umuk menggunakan 'e-learning' dengan cara yang berfaedah
maka ianya akan membantu mengurangkan penggunaan negatif yang lain.

Penilaian bahan 'e-learning'

Banyak pihak sedang berusaha untuk menghasilkan bahan pengajaran dan
pembelajaran 'e-learning'. Penilaian yang rapi perlu dilaksanakan oleh.pentadbir atau guru untuk mencari bahan yang sesuai yang dapat meningkatkan pembelajaran pelajar. Dalam menilai bahan pengajaran dan pembelajaran 'e-learning', beberapa faktor perlu dipertimbangkan. Ada empat soalan penting yang perlu ditanya sewaktu memilih atau menilai bahan 'e-learning' yang ada di pasaran.

Empat soalan yang perlu diberi penekanan dalampenilaian bahan 'e-learning' adalah:

1.      Adakah ianya mematuhi ciri-ciri bahan pembelajaran berpusatkan
komputer?
2.     Adakah 'screen design issues' telah diambil kira.
3.     Adakah kaedah penyampaian bahan 'e-learning' berkesan?
4.    Adakah kos bahan 'e-learning' berpatutan?

Ciri-ciri bahan pembelajaran berpusatkan computer:

·         Laurillard (1991: 148) menyatakan bahawa sebarang bahan pembelajaran kendiri berpusatkan komputer mestilah mempunyai ciri-ciri berikut:
o   Ia ada informasi atau maklumat (baru)        
o   Ia menyatakan objektif pembelajaran dengan jelas                    
o   Ia ada integrasi antara isi baru dengan isi pelajaran lepas
o   Pelajar dapat menunjukkan kefahahaman mereka melalui latihan dalam    talian
o   Ada maklumbalas (serta merta ataupun 'delayed’) terhadap penilaian yang dilakukan

'Screen design issues'

'Screen design issues' perlu dipertimbangkan kerana ianya
membantu meningkatkan tahap pembelajaran pelajar. Clarke (1992:78)
menyatakan bahawa pelaiar membaca 20% hingga 30% lebih perlahan di
atas skrin daripada di atas kertas. Teks yang diberikan sebagai 'left
justified' dengan 'ragged right edge' membolehkan bacaan yang lebih
mudah.

Ayat mestilah ringkas dan padat (lapan hingga sepuluh perkataan).
Clarke (1992:79) juga mencadangkan bahawa warna yang sesuai membantu di dalam mengingat dan menghafal infomasi.

Phillips (1997:79) mcDcadangkan bahawa kebanyakan orang telah dilatih unnak membaca bermula dari sudut alas di sebelah kiri dan bergerak ke sudut kanan di sebelah bawah. Maka maklumat penting mesti ditunjukkan di bahagian atas skrin manakalamaklumat kurang penting di bahagian bawah.
 
Kaedah penyampaian

Kaedah penyampaian juga harus dirancang dengan baik supaya pedagogi yang asas tidak dilupakan. Ciri-ciri multimedia seperti audio, video, animasi, grafik dan simulasi harus digunakan dengan bijak untulc meningkatkan pembelajaran.

Kos bahan

Akhir sekali, kos bahan berkenaan haruslah setimpal dengan kandungan kualiti dan kuantiti isi pelajarannya. Empat aspek marna di atas perlu dipertimbangkan supaya bahan 'e-learning' yang digunakan oleh pelajar adalah efeklif dan berkesan.

Cabaran dalam melaksanakan 'e-learning'

          Akses kepada icr merupakan masalah utama di Malaysia. 83% masyarakat di kawasan luar bandar dan 60% di kawasan bandar mendapati akses kepada ICT adalah terlalu mahal. Dari 1.5 juta rakyat Malaysia yang mengunakan Internet, 50% berada di Selangor dan Wilayah Persekutuan. Im mewajudkan jurang digital yang ketara di dalam masyarakat Malaysia (Education Quarterly: 35, 2001). Kekurangan bahan pengajarau dan pembelajaran di dalam Bahasa MelayU juga agak merisaukan. Manakala Bahasa Inggeris digunakan di hampir 80% laman web (Media Asia, 176, 1999).

Tiada akses kepada Internet serta talian akses yang perlahan merupakan cabaran yang dirasai di sekolah-sekolah tertentu. Begitu juga sekolah yang tidak mempunyai komputer (kecuali untuk urusan pentadbiran) atau kuasa clektrik memberikan cabaran yang hebat dalam pelaksanaan 'e-learning'.

Adakah 'e-leaming' hanya dapat dilaks4nakan di semua sekolah di Malaysia selepas semua cabaran di atas diatasi? Adakah pelajar akan dideclahkan kepada le-learning' hanya selepas inftastruktur telekomunikasi, perkakasan dan perisian siap sepenuhnya?

Renungan

"Kerajaan akan menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat
melalm penggunaan ICT seperti pembelajaran jarak jauh. Aplikasi
Perclana Koridor Raya Multimedia (MSC) gelombang pertama akan
cliperluaskan ke seluruh negara dalam tempoh Rancangan Malaysia
Kelapan setelah Kerajaan menemukan keberkesanan pelaksanaannya.
Konsep sekolah bestari akan diperluaskan untuk merangkumi 8,000
.-selwlah a masa depan melibatkan pelaksanaan aplikasi perdana gelombang kedua yang akan memberi tumpuan kepada usaha menarik pemaju teknologi tercanggih dan terkini serta menggalakkan aktiviti R&D dan perninclaban teknologi. ... infrastruktur asas ICT telahpun disediakan dalam tempoh Rancangan Malaysia Ketujuh.

Untuk lima tahun akan clatang, tumpuan kita adalah untuk menjadikan Malaysia sebagai "hub" ICT clan multimedia di peringkat global. Untuk tujuan ini, infrastruktur ICT akan din"ik taraf melalui beberapa misiatif termasuk
meningkatkan keupayaan tulang belakang penghantaran sehiDgga 10 gigabits
sesaat clan memperkenalkan Sistem Pengurusan Rangkaian untuk menyediakan perlhidmatan yang lebih baik. Infrastruktur ICT juga akan diperluaskan ke kawasan luar bandar bagi merapatkan jurang digital. Antara program yang akan dilaksanakan termasuk Infodesa dan Internet Desa yang menawarkan kursus kesedaran dan latihan."

Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad, Perdana
Menteri, usul mengenai rancangan Malaysia kelapan yang
dibentangkan di Dewan rakyat pada 23 April 2001.

Strategi pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran 'e-learning'
Beberapa model dicadangkan umuk pelaksanaan 'e-learning' di sekolah-sekolah. Model yang dicadangkan terdiri daripada: 0 'Selective Model' 0

'Sequential Model' 0

'Static Station Model' 0 'Laboratory Model' Lakaran bagi senma model di atas diberikan dalam Gambarajah I di muka sebelah.

Selective Model'

Jika bilangan komputer di sekolah adalah sangat terhad maka model im sesuai digunakan. Di dalam model ini, guru terpaksa memilih salah saw alat yang paling berkesan untuk menyampaikan pelajaran beliau. Jika guru dapat atau terjumpa bahan le-learning' yang berkualiti maka ianya hanya dapat ditunjukkan kepada pelajar sebagai~ bahan demostrasi sahaja. Jika ada lebih dari satu komputer, maka pelajar harus diberi peluang untuk mendapat sedikit pengalaman 'hands-on'. Kelas di mana pengaJaran dilaksanakan tidak semestinya bilik darjah tetapi boleh juga di bilik simulasi, bilik sumber
atau bilik khas lain yang ada komputer.,

'Sequential Model'

Jika bilangan komputer di sekolah adalah kecil maka model ini sesuai digunakan. Pelajar dalarn kumpulan kecil bergerak dari satu set sumber maklumat ke sumber yang lain. Pelajar menggunakan bahan'e-learning' sebagai bahan rujukan atau untuk mencari maklurnat baru. Jika ada beberapa komputer, maka pelajar harus diberi peluang umuk mendapat pengalaman 'hands-on'.

Static Station Model'

Jika bilangan komputer di sekolah adalah kecil maka model ini sesuai digunakan. Di dalarn model ini, guru mempunyai beberapa sumber berbeza untuk mencapai objek-tif pengajaran yang sama. Bahan 'e-learning' digunakan oleh satu atau dua kumpulan pelajar untuk mencapai objektif pelajaran berkenaan. Kumpulan pelajar yang lain menggunakan sumber yang lain umuk mencapai objektif pelajaran yang sama.

'Laboratory Model'

Jika bilangan komputer mencukupi untuk senma pelajar, maka bahan 'e-learning' dapat digunalcan oleh pelajat sebagai bahan pembelajaran kendiri. Model ini dapat digunakan jika sekolah mempunyai makmal komputer yang dilengkapi dengan talian Internet.

Setiap model yang diberikan di atas mempunyai kekuatan dan kelemahan masingmasing. Pemilihannya bergantung kepada infrastruktur telekom'unikasi dan perkakasan yang sedia ada di sekolah. Sedikit kelonggaran dan kepercayaan perlu diberikan kepada pelajar untak bergeral, ke bilik yang ada komputer (termasuk Internet) dari masa ke semasa jika diperlukan. Bagaimanapun usaha perlu diambil untuk mengatasi sebarang cabaran yang dihadapi.

Sumber bahan pengajaran dan pembelajaran 'e-learning'

Ada beberapa sumber di mana bahan 'e-learning' boleh diperolehi
untuk digunakan di dalam bilik darjah. Beberapa sumber telah
dikenalpasti iaitu:

·         Bahan percuma 'e-learning'dari Internet.
o   Banyak baohan 'e-leaming' yang berkualiti tetapi diberikan
secara percuma boleh diperolehi,dari Internet. Bahan-bahan
seperti kuiz 'grammar' bagi matapelaJaran Bahasa Inggeris
banyak terclapat di Dave Sperling's ESL Caf6 (http://www.pacifienct.net/-sperling/quiz). Pelajar yang
menjawab soalan-soalan kuiz berkenaan akan mendapat
maklum balas serta-merta dari larnan web ini mengenai
kesalahan yang mereka lakukan dengan sedikit penjelasan
kenapa jawapan yang dipilih itu salah. Jawapan sebenarnya
j uga dipaparkan.

Di laman web http://motowii.gsfe.nasa.gov/global.select/
gambar bumi dari satelit dapat dilihat. Pengguna dapat 'memusing' bumi untuk melihat gambar dari suclut yang berlainan. Ini sudah pasti akan menarik minat pelajar alam bidang sains jika mereka berpeftiang melihat bahan berkenaan. Contoh bahan-bahan ini diberikan dalarn Lampiran 1.


·         Bahan yang dihasilk-an oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dcngan kerjasama konsortium tempatan.
o   Bahan 'e-learning' yang berkualiti tinggi bagi matapelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains sedang dihasilkan di bawah Projek Rintis Sekolah Bestari. Buat masa ini penggunaannya terhad di sekolah-sekolah projek rintis sahaja.

·         Bahan yang dihasilkan oleh sektor swasta.
o   Pihak swasta berlumba-lumba untuk menghasilkan bahan 'e-learning' bagi pasaran tempatan. Ada yang mengenakan yuran pendaftaran untuk akses kepada bahan sumber berkenaan. Ada juga modul yang diberikan secara percuma. Beberapa contoh diberikan dalam Lampiran 2.
o   C-ROM yang dihasilkan oleh Bahagian Teknologi Pendidikan, Pusat
D
o   Sumber Pendidikan Negeri, Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri dan Pusat Kegiatan Guru.
o   CD-ROM multimedia interaktif yang ada ciri-ciri 'e-learning' dapat meningkatkan pemahaman pelajar.
Jika sekolah-sekolah ada k omputer dan talian Internet, maka bahan-bahan e-learning' dapat digunakan dengan efektif dan efisien sekali.

Bagi sekolah-sekolah ada talian komputer tetapi hada talian Internet,
maka bahan-bahan 'e-learning' perlu dicari clan di 'download' di tempat lain terlebih dahulu, misaInya di Pusat Kegiatan Guru (PKG). Kebanyakkan PKG sudah pun mempunyai talian Internet.

Tanpa talian Internet, CD-ROJ\/i merupakan alternatif terdekat untuk
menjayakan 'e-learning'. Seterusnya bagi sekolah-sekolah yang tiada kemudahan komputer, maka bahan 'e-learning' perlu diperkenalkan dengan cara lain kepada pelajar. Sumber sumber lain seperti TV boleh digunakan untuk mendedahkan peJajar kepada e-learning'. Bahan-bahan yang dicetak dari Internet di PKG atau di tempat lain
cybereafe) boleh digunakan sebagai bahan rujukan pelajar atau latihan di dalam bilik darjah.

Kesimpulan

Institut Pengajian Tinggi Awam, Institut Pengajian Tinggi Swasta dan Kolej Swasta semuanya sedang berusaha untuk menggunakan 'e-learning' sebagai
teknik yang terkini untuk menyampaikan modul-modul mereka. Begitu juga syarikat antarabangsa sudah mula menggunakan 'e-training' bagi melatih pekerja mereka. Maka ~dalah wajar 'e-learning' diperkenalkan kepada sernua pelajar di sekolah-sekolah di Malaysia secepat mungkin supaya mereka tidak ketinggalan dalam arus perkernbangan IT yang begitu pesat sekali. Kita tidak seharusnya tunggu sehingga sernua infrastruktur telekomunikasi, perkakasan dan perisian le-learning' siap sebelurn ianya diperkenalkan kepada pelajar kita. Perlu diingatkan juga bahawa unsur Kemahiran Berfikir Secara Kreatif dan Kritis (KBKK) perlu diselitkan secara bijak ke dalam bahan 'e-learning'. Walau bagaimanapun 'e-learning' yang dicadangkan hanya sebagai tambohan kepada semua sumber yang sedia ada di sekolah. Guru mosih akan memainkan peranan penting dalam mendidik pelajar kita.

Bibliografi

Bulletin Board (2001). [Dalamtalian].
hqn./~/www. ~k.kjn.m ~/wwwboardhnmti a ~Yeboard.htrn [200 1, June 13]

Clarke A (1992) The Principles of Screen Design for Computer-based Learning
Materials Sheffield: Dept. for Education and Employment

DeSantisC.J.(2001). [Dalamtalian]. 1-ittr)://www.eleartiers.com/elearnin
-g/qi asp [200 1, May 3 1

Education Quarterly (2001). Managing Knowledge. 16 (May/June), 34-35
Laurillard D (1991) 'Principles for Computer-based Software Design for Language
Learning' in Computer Assisted Language Learning 4/3 141-152 Swets & Zeitlinger

Learnframe (2001). [Dalam talian]. -w-w.elearningshowcase.con-i/eleanifa
httD://w _A [200 1, May 3 1

Media Asia (1999). Cue. Volume 26, Number 3, 176

'National Information Technology Council, NITC' (2001). [Dalam talian].
al [2001, Jun 15] http://www.nite.org.mv/nita/index.htn

Phillips R (1997) The Developer's Handbook to Interactive Multimedia London: Kogan

Tan, Anthony (2001) 'Schoolgirl concocted her kidnapping, say police'. [Dalamtalian]. http://www.thestqL.com.iii
[2001, June 13]

Teks Rancangan Malaysia Kelapan [Dalant talian].
www.bharian.com.mv/Current News/BH/teksRM8 htrnI [2001,18 June]

Jaya Kumar C. Koran
Pasukan Projek Rintis Sekolah Bestari
Bahagian Teknologi Pendidikan,
Kementerian Pendidikan Malaysia
kumarkoran gihotinail.corn
(03-2595114)


No comments:

Post a Comment